Startsida > Nyfiken på Gud? > Predikan > Adventspredikan - Röj väg för Jesus
Adventspredikan - Röj väg för Jesus PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Rune Andréasson   

Röj väg för Jesus

Predikotext: Luk 3:1-15

Tredje söndagen i advent.

Budskapet från bibelns texter är: förbered vägen för Kungen som kommer. Röj undan hindren så att ni är beredda att ta emot Guds Messias, Jesus, när han kommer.

Hur gör du när du ska förbereda en mottagning av en viktig gäst eller ska ordna med en stor fest för viktiga personer? (Som vi gjorde för ett par veckor sedan när vi firade att vår kyrka är 40 år.)

Jo, vi förbereder så mycket det går. Planerar. Ordnar med mat, program och mycket sådant. Vi ser till att det är rent och snyggt både ute och inne.

Vi försöker se till så att gästerna inte ska snubbla eller halka (varken på skor i hallen eller is på trappan) Vi sätter upp ljus för att det ska lysa och se trevligt ut. Det sista vi gör innan gästerna kommer är väl att vi klär oss fina – allt för att de ska känna sig välkomna och viktiga.

När Jesus skulle komma fick vi människor en lång förberedelsetid.

Många hundra år innan Jesus föddes i Betlehem berättade Guds budbärare, profeterna, om att Gud själv skulle komma till jorden för att skapa det rike av frid och fred som alla längtade efter. Profeternas budskap var en påminnelse om att nu är det dags att förbereda sig för Messias ankomst. Att vara beredda att möta Gud ansikte mot ansikte för att på så sätt få se sitt liv i Guds ljus och få leva tillsammans med honom.

Problemet var bara det att de flesta inte brydde sig. De fortsatte att göra som de alltid gjort: Tänkte mest på sig själva. Glömde bort de svaga i samhället. Makt, pengar, sex och rikedom var viktigare än andra människor och man ville inte lyssna till Guds röst. Än mindre bry sig om vad han eventuellt sa. Dessutom verkade det ju dröja innan han kom.

Konstigt nog tröttnade inte Gud helt och hållet, utan fortsatte påminna genom nya profeter och budbärare. Men det hjälpte inte mer än möjligen en kort tid. Folket lyssnade inte på det de sa och de flesta slog de ihjäl, eftersom man tyckte de var för obekväma och oförskämda! De sa ju sådant som man inte vill höra fast, eller kanske just för att, det var sant!

Efter en lång tid av tystnad från Guds sida – närmare 400 år!! – kom Johannes döparen – av evangelisten vid en väl definierad tidpunkt i historien – och han säger: Nu är det dags. Nu är han här! Ja, han går omkring mitt ibland er fast ni inte vet om det. Nu är det hög tid att ta tag i sitt liv och göra sig beredd att ta emot honom som Gud sänt.

Och många lyssnade faktiskt på det Johannes sa.

De gick ut till den märklige profeten som bodde i öknen, som klädde sig i kamelhårskläder och åt gräshoppor och vildhonung. Hos honom lät de döpa sig som ett tecken på att vi vill vara förberedda för att ta emot Guds Messias.

Man bad i Johannesdopet om förlåtelse för sina synder – både det man gjort fel och det man låtit bli att göra fast man borde. Man visade genom en aktiv handling att jag vill leva ett annat sorts liv än jag gjort tidigare och man försökte följa de konkreta råd Johannes gav om hur man lever ett bättre liv – ett liv efter Guds vilja. Johannes sa: dela med dig; sluta använda våld och hot för att få din vilja igenom; tänk lika mycket på andra som på dig själv.

Men också på Johannes var det många som retade sig eftersom han utmanade maktstrukturen och pekade på omoralen i det sätt som många av de som styrde levde. Därför blev också han satt i fängelse och så småningom dödad.

När det skedde hade dock Johannes gjort det han skulle: Han ropade ut Guds budskap så det hördes: Nu är det dags! Nu är han här, han som ni verkligen ska lyssna på och följa! Se Guds lamm som tar bort världens synder.

Johannes förberedde också en grupp människor som förstod vem Jesus var när de till slut mötte honom. Många av Johannes lärjungar blev också lärjungar till Jesus och tog emot honom och hans budskap med glädje och öppna armar.

Hur gör vi idag när Guds budbärare kommer och påminner oss om vad Gud vill? Lyssnar vi?

Tar vi till oss och gör något åt de problem som finns i våra liv?

Alltså det som inte är som Gud vill och som gör oss omänskliga.

Jag hoppas och ber för min egen del att jag verkligen vågar ta budskapet på allvar. Att jag aktivt vänder mig bort från mörkret och tar emot Jesus - när han kommer och hur han än kommer.

Ja, jag ber att jag ska känna igen honom och ha min dörr och mitt hjärta öppet så att han kan komma när och hur han vill.

Och detta är inte alltid lätt – ofta kommer han förklädd.

Men jag önskar verkligen från djupet av mitt hjärta att mitt sätt att leva och vara kan få fungera som en lampa som lyser upp vägen för andra. Att jag både kan utmana och uppmuntra till storstädning inför Jesu ankomst. För jag tror vi behöver göra det. Vi behöver låta profetorden, både de vi möter i bibeln och de som kommer till oss genom dagens profeter, lysa för oss, som en lampa i ett mörkt rum, så att vi inte går vilse igen utan att vi tar emot Guds vägledning och gör det han vill.

För Gud sänder också idag många budbärare.

Bibeln talar om vad som är Guds vilja och vi kan hjälpa varandra att förstå vad det betyder just hos oss.

Budskapet nu under adventstiden påminner om att Jesus finns här redan nu men också att vi ska göra oss redo att ta emot honom som är Världens ljus. Till julen och den dag han kommer tillbaka i sin stora härlighet.

Luciagestalten som vi möter den kommande veckan är också en påminnelse om ljuset från himlen och längtan efter fred och värme i en mörk, hotfull och kall värld.

Du och jag kan få vara som Lucia- eller Johannesgestalter idag.

Om vi vill. Om vi vågar! För man måste nog våga gå mot strömmen då.

Sticka ut lite och riskera en del genom att stå upp för sanningen och aktivt motarbeta det hat och den rädsla som sprider sig alltmer. Inte minst på sociala medier, där man tror sig ha rätt att uttrycka vilka tankar som helst utan att det får konsekvenser för en själv.

Det är när vi vägrar att vara politiskt korrekta som vi kan visa på alternativen men också får räkna med att bli utsatta för hat, hot och förakt från de som är rädda för sanningen och ljuset.

Men när den helige Ande, som ledde Johannes, får ha sin bostad också i vårt hjärta, blir det både nödvändigt och möjligt att röja vägen för honom som är hela världens ljus och vårt verkliga framtidshopp.

Jesus Kristus är Morgonstjärnan som ska gå upp i våra hjärtan och för hela världen och som genom sin Ande bor i var och en som vill följa honom.

Hör, du som har öron.

Senast uppdaterad den Måndag 12 december 2016 08:14
 
 

Dagens bibelord

Vem är inloggad?

Vi har 26 besökare online

 

 

 

 

 

EFK Logotyp