Startsida > Nyfiken på Gud? > Betraktelser > GE DIG TID ATT LEVA!
GE DIG TID ATT LEVA! PDF Skriv ut Skicka sidan

GE DIG TID ATT LEVA!

Våren har kommit långsamt i år. Kanske beror det på den snöfattiga vintern eller klimatförändringen.

Eller så beror det på något helt annat som till exempel normala variationer vilka ibland verkar onormala för oss med korta perspektiv.

För att kunna se sambanden i skapelsen och livet behöver vi ha ett så långt perspektiv som möjligt Ta in det historien och förfäderna genom sina erfarenheter visar oss. Det är inte självklart att vi som lever nu är de klokaste livskonstnärerna! Ofta går allting alldeles för fort för att vi ska hinna integrera det som sker i våra liv. Det är så bråttom till nästa projekt av självförvekligande och till nästa och nästa…

Ja när ska vi egentligen hinna leva på riktigt?

Jesus uppmanar oss att då och då dra oss tillbaka i tystnaden för att låta själen och anden komma ikapp kroppen. I bön och meditation över Guds förunderliga värld och kärlek kan vi – när vi ger oss tid till det – komma fram till att också vi är viktiga och har en nödvändig plats i detta universum som är så stort och oändligt.

När vi blir stilla och väntar in vår själ kan också Guds röst bli hörbar för oss. Då kan vi höra hans kärleksfulla och lågmälda röst som in i vårt hjärta viskar: Du är älskad! Du är dyrbar i mina ögon! Du är min ögonsten! Det var för dig och bara för dig, som min son Jesus gav sitt liv för att du skulle kunna få evigt liv genom att luta dig mot honom i tro och tillit.

Jesus själv säger: Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Matt 11:28-29

Min vän! Ge det verkliga livet en chans den här sommaren som förhoppningsvis har kommit i all sin kraft när du läser det här. Låt naturens skönhet hjälpa dig till stillhet och förundran inför dess gudomliga skönhet. Och du ska få se och möta Honom som vi anar i Skapelsen men som har visat sig helt och fullt med all sin kärlek i Jesus från Nasaret.

Må Guds välsignelse och glädje fylla ditt liv och din dag denna sommar!

Önskar dig din vän och pastor Rune Andréasson

 
 

Dagens bibelord

Vem är inloggad?

Vi har 43 besökare online

 

 

 

 

 

EFK Logotyp