Startsida > Nyfiken på Gud? > Predikan > Uppenbarelsens ljus
Uppenbarelsens ljus PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Rune A   

Uppenbarelsens ljus

Predikotexter:

Den gamle Symeon sa när han fick ta barnet Jesus i sin famn: "Herre, nu låter du din tjänare gå hem, i frid, som du har lovat.

Ty mina ögon har skådat frälsningen som du har berett åt alla folk, ett ljus med uppenbarelse åt hedningarna och härlighet åt ditt folk Israel." Luk 2:29-32

Johannes skriver: Gud är ljus och inget mörker finns i honom. 1 Joh 1:5

Jesus säger om sig själv: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." Joh 8:12

 

Ljus är viktigt och ofta livsnödvändigt.

Det är inte mycket som växer i totalt mörker. En planta som får växa upp i ett mörkt rum blir, om den växer överhuvudtaget, gulblek och mycket tanig. Så fort det finns en liten ljusspringa någonstans så drar den sig ditåt med alla medel. Men utan fullt ljus blir den varken helt grön eller livskraftig så att den kan bära frukt.

 

Vi människor är också beroende av ljuset. Under den här mörka årstiden blir många tröttare än vanligt för vi får inte tillräckligt med ljus för att producera de viktiga ämnen kroppen och psyket behöver för att må riktigt bra. I synnerhet inte om vi arbetar inomhus alla ljusa timmar av dagen och inte hinner komma ut medan solen är uppe.

 

Om kroppen och i stort sett allt levande är beroende av ljus för sitt välmående är det inte särskilt svårt att tänka sig och förstå att vår själ och ande också behöver sitt ljus. Ingen mår bra av att leva i ett själsligt och andligt mörker. Ändå är det det som så många gör. Man lever på ett sätt som gör att det andliga livet inte får en rimlig chans att växa och utvecklas. I värsta fall förnekar man de andliga behoven så till den grad att det liv som skulle kunna blomma och bära frukt för evigheten förtvinar och skrumpnar ihop. Till slut förstår man inte riktigt vad det är som fattas när livet inte fungerar.

 

Samtidigt behöver man inte känna total förtvivlan över detta för det finns alltid en möjlighet att detta liv ska kunna återhämta sig och bli starkt och fruktbärande igen. När Guds andes ljus får chansen att tränga in i springorna väcks livet igen och längtan efter det gudomliga i tillvaron gör att vi åter sträcker oss mot det ljus där det finns verkligt liv.

 

När tiden för Jesu ankomst till jorden var inne hade det varit ett profetiskt mörker över jorden i hela 400 år. Endast de mest trogna – som också kallades ”de stilla i landet” hade orkat hålla hoppets låga brinnande. Längtan efter den av profeterna utlovade befriaren – Messias – bar dem genom tider av mörker och gav kraft att hålla ut, fast nästan alla sa att Herren glömt bort sitt folk och inte brydde sig längre.

Två av dem här var änkan Hanna som levde i Jerusalems tempel och den gamle Symeon.

De visste vad Gud lovat och hade hållit fast vid löftena under ett långt liv i bön och trogen tjänst inför Guds ansikte.

Symeon hade burits av ett så konkret löfte som att han inte skulle dö förrän han fått se Frälsningen med egna ögon. Inte undra på att han blir överlycklig och brister ut i en fantastisk lovsång till Gud när han får ta upp barnet Jesus i sin famn!

Det han uttrycker i sin tacksamhet är stora ord: att Jesus kommer med uppenbarelsens ljus till hedningarna och härlighet till sitt folk Israel.

Vad är det för ljus som Jesus kommer med och som han själv säger att han personifierar?

Uppenbarelse innebär ju att något som varit dolt blir synligt.

Det ljus Jesus kommer med uppenbarar många saker.

Först och främst fullbordar han genom sitt liv och sin person uppenbarelsen av vem Gud är. Jesus ger oss den fullkomliga bilden av vår himmelske Far och skapare. Han säger: Jag och Fadern är ett…. Den som har sett mig har sett Fadern.(Joh 10:8; 14:9b)

Det innebär att den gradvisa uppenbarelse som finns i GT där Gud successivt visar mer och mer av sin person nu blir tydlig – inte bara för det judiska folket som var de första som fick del av uppenbarelsen - utan för alla.

 

Jesus kommer också med ett mycket konkret ljus till många människor. Han botar de blinda och öppnar de dövas öron.

En befrielse som gör att många får nytt ljus in i sina liv och därmed också ett nytt hopp om en meningsfull framtid. Inte så att den som är blid eller döv nödvändigtvis har ett dåligt liv men det är trots allt begränsat av ett funktionshinder. När Jesus röjer undan det blir det som att komma ut i ett nytt liv med nya förutsättningar.

 

En annan del av det gudomliga ljusets verkan är att befria människornas själ och ande. Profeten Jesaja skriver ju:

Det folk som vandrar i mörkret ser ett stort ljus,

över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram. Jes 9:2

Ordet talar om en andens och själens befrielse ur mörkrets fängelser. En instängdhet som kan orsakas av många saker men som alla har sin yttersta härkomst i det ondas inflytande och härjningar på jorden. Den onde gör ju allt som står in hans makt att dölja det gudomliga ljuset för oss för att vi inte ska få leva i den frihet som vi är skapade till utan bli bundna till honom som har klätt ut sig till en ljusets ängel men i själva verket är mörker och bundenhet.

 

När Jesus befriar människor från mörkrets fängelser frigörs lovsång, glädje och en befriande tjänst för medmänniskan. Den inre friheten medför också en yttre frihet med upprätade ryggar och en blick som frimodigt kan möta en annans.

Samtidigt öppnas också de andliga ögonen genom den helige Andes verk så att vi kan inse vem som är vår rätte Herre. Ljuset avslöjar att Satan är mörkrets furste som inte unnar människorna något gott, medan den himmelska Fadern älskar oss och ständigt ger allt det goda vi behöver i överflöd.

 

Med tanke på allt det undebara som Jesus förde med sig in i världen är det förunderligt att så många – både då och nu – avvisar honom och drar sig undan. Ja t.o.m. hatar honom så mycket så att man kan ta livet av honom.

Det handlar om den andra sidan av det som ljuset gör. De avslöjar sådant som varit undangömt.

Ni vet vad som kan hända när man tar ficklampan med sig in i en gammal skrubb som man inte varit inne i på länge. Där avslöjas och upptäcks både det ena och det andra! Eller när snöhögarna smälter bort till våren.

Så är det också när det gudomliga ljuset träffar oss människor och lyser genom hela vår varelse. Då blir allt synligt. Både det fina som vi är stolta och glada över men också allt det där andra som vi går och hoppas att ingen ska behöva få se. Våra hemliga drömmar och tankar som inte alltid är särskilt vackra. Allt det där vi gjort och som ingen människa vet om och som vi innerligt hoppas är glömt och gömt för alltid.

Men när Guds ljus genomlyser oss så blir allt detta synligt för oss. Gud vet ju redan om det men kanske ingen annan mer än vi själva. Då gäller det hur vi reagerar på detta avslöjande.

Det bygger till stor del på vad vi har för gudsbild – är Gud god och vill oss väl eller är han ute efter att sätta dit oss?

 

Om vi har lärt känna Jesus förstår vi att vi inte blir avslöjade för att bli utskämda utan därför att han älskar och och vill befria oss från allt som binder oss vid mörkret och därför skiljer oss från honom.

Herren vill inget hellre än att befria oss från mörkret och förlåta alla våra synder. Enda hindret för det är om vi inte vill erkänna och bekänna våra synder och se vårt behov av förlåtelse och rening. För han tvingar sig inte på oss utan vill att vi får komma när vi vill. Och komma precis som vi är! Vi kan veta att han tar emot oss precis som vi går och står men när vi går vidare tillsammans med honom är vi nya människor. När vi fattar Jesu hand och följer med honom går vi i hans ljus och där är liv, ja, liv och glädje i överflöd.

 

Att det gudomliga ljuset har en avslöjande effekt är det som upplevs som det stora problemet.

I Joh 3:19-21 läser vi: Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill."

 

Det är därför som sanning och renhet är så utmanande. Det pekar på företeelser i mitt liv som jag egentligen vet inte är OK men jag ändå i grunden kanske inte alla är beredda tt släppa taget om. Med ett gammalt ord kallas detta för våra ”skötesynder” - alltså sådant som vi vårdas ömt och blir väldigt irriterade om någon annan har mage att peta på. Och den oberörbarheten omfattar även Gud! För vi påstår eller tänker: Vad har Gud med det här att göra!? Jag får väl sköta mitt liv som jag vill!

Men då har vi inte förstått.

Inta vågat ta in att om vi låter Guds nåd rena oss från det som ljuset avslöjar så blir vi helare och sannare människor. Personer som har möjlighet att vara ödmjuka inför våra egna behov och tillkortakommanden och därför också kan visa barmhärtighet mot andra.

Om du känner att du lever i mörker på något område i livet – slå sönder skalet du har omkring dig genom att be Jesus att han kommer med sitt ljus in i dina inre rum.

Det kan vara smärtsamt just då, men befrielsen som följer på förlåtelsen och när vi tagit emot hans nåd är så mycket mer värd. Det ger hela livet en ny och ljus gestalt och vi får möjlighet att växa i hans närhet och utvecklas som de underbara människor som vi skapades för att vara. Människor som bär det gudomliga ljuset inom oss och som strålar ut till dem vi möter så att vi blir lik den Mästare och Frälsare som vi tror på och vill följa.

Han som sa o sina lärjungar – om dig och mig:

Ni är världens ljus. En stad uppe på ett berg kan inte döljas, och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädesmåttet utan på hållaren, så att den lyser för alla i huset. På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er fader i himlen. Matt 5:14-16

 

 

 

 
 

Dagens bibelord

Vem är inloggad?

Vi har 56 besökare online

 

 

 

 

 

EFK Logotyp