Startsida > Nyfiken på Gud? > Kristen tro > Jesus, vem är han?
Jesus, vem är han? PDF Skriv ut Skicka sidan
Jesus föddes i staden Betlehem, förmodligen år 7 f kr. Han växte sedan upp i Nasaret.

När Jesus var ungefär 30 år blev han döpt av Johannes Döparen i floden Jordan. Då blev han uppfylld av den Helige Ande. Med Andens kraft inom sig började han sin verksamhet. Han kallade tolv lärljungar som följde honom överallt där han gick fram.

När han kom till en plats undervisade han folket där, ofta i liknelser, och botade alla sjuka som kom till honom. Han drev ut demoner från människor som var besatta och väckte vid ett par tillfällen upp människor från det döda.

Sjäv sade Jesus så här: "Ty jag har inte kommit ner från himmelen för att göra vad jag själv vill utan för att göra Hans vilja som har sänt mig ...
...detta är min faders vilja: att alla som ser Sonen och tror på honom ska ha evigt liv.
".

Tre gånger under sin verksamhet sade Jesus att han måste gå till Jerusalem för att lida och dö och sedan uppstå igen efter tre dagar.

När man så kom till Jerusalem blev han dömd till döden av judarnas råd, som också lyckades få honom fälld av den romerska ockupationsmaktens domstol. Soldaterna som verkställde beslutet förde ut Jesus till avrättningsplatsen, en kulle som kallades Golgata.l Där spikade de fast hans händer och fötter på ett kors och reste det.

Efter några timmar ropade Jesus med hög röst: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?". Där på korset var faktiskt Jesus övergiven av Gud. Han var det därför att han just då bar alla mina och dina synder och tog straffet istället för oss.

Sedan sade han. "Det är fullbordat." och gav upp andan. Då brast förhänget i templet i två delar, ända uppifrån och ner. Förhänget i templet var ett tjockt draperi som skilde av det rum där Gud uppenbarade sig från resten av templet. Det var alltså en symbol för synden, som skiljer oss från Gud.

Några vänner till Jesus tog ner hans kropp och lade den i en klippgrav med en stor sten framför. Jesu lärljungar var helt knäckta och satt bakom reglade dörrar av rädsla för judarna.

På tredje dagen efter att Jesus hade dött, det var en söndag, stod plötsligt Jesus mitt ibland dem. Han hade uppstått ifrån det döda, såsom både han och profetsiorna om honom hade sagt.

Han var sedan tillsammans med sina lärljungar under sex veckor innan han for upp till himmelen. Därifrån sände han den Helige Ande till dem, och de uppfylldes av glädje och frimodighet. De gick ut och bjöd in alla människor att komma hem till Gud igen, på den väg som Jesus gjort genom sin död på korset.
Senast uppdaterad den Lördag 31 januari 2009 20:56
 
 

Dagens bibelord

Vem är inloggad?

Vi har 27 besökare online

 

 

 

 

 

EFK Logotyp